طراحی گرافیک

گرافیک حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوّع و گسترده‌ای است. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic Design)، به کارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و… است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

طراحی لوگو

لوگو یا آرم تنها یک تصویر نمی باشد بلکه تجسم یک سازمان – از محیط کاری، پرسنل آن، و آرمان های آن شرکت یا سازمان می باشد. طراحی لوگو و طراحی آرم به عقیده اکثر متخصصین، یکی از مهمترین حوزه های طراحی و در نیتجه یکی از دشوارترین حوزه های طراحی می باشد.

لوگو ها براساس نشانه شناسی، بر حسب ترکیب عناصر زبانی و شمایلی دسته بندی می شوند:

  • لوگو نوشتاری: در این دسته فقط با استفاده از نشانه های زبان طراحی می شوند.
  • لوگو شمایلی: تصویری است که شباهت زیادی با یک شئ مادی دارد
  • لوگو تلفیقی: این دسته از آرم ها همزیستی دو گونه پیام زبانی و پیام شمایل نگارانه ساخته می شوند.

یک لوگوی خوب علاوه بر زیبایی، به هیچ لوگوی دیگری شبیه نمی باشد و میتواند در جاهای بسیاری مورد استفاده قرار گیرد و همچنان ارزش هنری یا طراحی خود را حفظ کند.

ست اداری

مجموعه اوارق اداری یک شرکت که معرف هویت سازمانی شرکت باشد را ست اداری می گویند.ست های اداری معمولا شامل سربرگ های A4 و A5، پاکت نامه، کارت ویزیت و… می باشند. اوارق اداری همچنین متحدالشکل هستند و نماد هویت سازمانی ارگان مطبوع خود می باشند.

کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ، کتابچه و یا راهنمای معرفی کالا، خدمات، امکانات و… میباشد که از طرف تولید کننده و یا ارائه دهنده به مصرف کننده و یا مشتری برای معرفی کلی کالا یا خدمات ارائه می شود. در این راهنما بیشتر به جنبه تجاری، بازاریابی و جذب مخاطب توجه می شود. در کاتالوگها عموما از تصاویر و طراحیهای جذاب جهت معرفی بهتر استفاده میشود.

بروشور، کتابچه و یا راهنمای معرفی جزئیات کالا، خدمات، امکانات و… می باشد که از طرف تولید کننده و یا ارائه دهنده به مصرف کننده و یا مشتری برای معرفی دقیق و راهنمایی در استفاده ارائه میگردد. در بروشورها معمولا علاوه بر تصاویر از نقشه شماتتیک کالا هم استفاده میشود.

 یادداشت ها یا note (جهت یادداشت های غیر رسمی که معمولا از پرت کاغذ در چاپ اوراق بدست می آید) که معمولا جنبه تبلیغاتی دارند.

بسته بندی

بسته بندی علم، هنر و فن آوری محافظت از محصول برای نگهداری ، انبارش ، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است. بسته بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تو لید بسته ها می شود. بسته بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده است، بطوریکه ما در تمام اطراف خود آن را مشاهده میکنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمی همه با بسته بندی مرتبط هستند.