بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از روش های جدید مارکتینگ در فضای آنلاین است. دیجیتال مارکتینگ بازاریابی با علم و فن آوری های دیجیتال در اینترنت، موبایل و کلا تبلیغ در هر رسانه دیجیتالی برای محصول و یا خدمات است.
اساس تبلیغ در بازاریابی های دیجیتالی بر اینترنت ساخته شده است و همین امر باعث شده تا انتقال ارزش محصول از تولید کننده به مصرف کننده با سرعتی باورنکردنی صورت بگیرد.
توسعه بازاریابی دیجیتال از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ باعث تحول بزرگی در تغییر شیوه استفاده و معرفی از برندها و مشاغل گردیده است. امروزه با رواج و همه گیر شدن استفاده از موبایل و ورود همه به فضای مجازی ،نوع سفارشات و درخواست ها برای ارائه خدمات کاملا تغییر کرده است، بنابراین استفاده از دیجیتال مارکتینگ به یک نیاز تبدیل شده است. استفاده از هرنوع رسانه ای که مربوط به کسب و کار دیجیتال است می تواند به بازاریابی دیجیتال کمک کند.
برخلاف تصور خیلی ها دیجیتال مارکتینگ فقط در کسب و کارهای آنلاین خلاصه نمی شود و بالعکس امروزه بسیاری از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق دیجیتال مارکتینگ خود را به مشتریان معرفی می کنند.
هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ فروش بیشتر و بازدهی بالاتر است.
روش های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO)
یکی از مهمترین و بهترین روشها در بازاریابی دیجیتال که رقابت در آن بسیار زیاد است سئو نام دارد. با دقتی زیرکانه و بهینه سازی سایت خود می توانید بهترین مخاطبان و بخصوص از نوع هدفمند آنها را داشته باشید. نمیتوان سئو را با روشهای دیگر تبلیغات مقایسه کرد. اگر یک مخاطب خود به دنبال برند و خدمات شما میگردد آن مخاطب از دسته افراد هدفمند است که شما به آن نیاز دارید چون بر اساس نیاز شما را جستجو می کند و البته انتخاب میکند.
حال این هدفمندسازی چگونه اتفاق می افتد؟ شما می توانید با یک طراحی گرافیک خوب و حرفه ای قالب سایت، بهینه سازی داخلی و خارجی سایت، سرعت سایت، روایت مسائل تکنیکی و مهمتر از همه تولید محتوا و توزیع آن، سایت خود را در موتورهای جستجو بهینه کنید. یعنی زودتر از دیگر رقبا در معرض دید مخاطبان قرار بگیرید.
سئو چیست؟ خیلی کوتاه و مختصر بگوییم سئو یعنی سایت خود را به بهترین شکل بهینه سازی کنید تا در موتور جستجو به راحتی در دید مخاطب قرار بگیرید. سئوSEO)) مخفف عبارت Search Engine Optimization
است و در اصل اس ای او تلفظ می شود. منظور ما از موتور جستجو همان گوگل است. در کشور ما مردم بیشتر از گوگل برای رفع نیاز خود استفاده میکنند.
بازاریابی محتوا Content Marketing
بازاریابی محتوا برای تمامی کسب و کار های آنلاین مناسب است. حالا با هر نوع بودجهای و اصلاً مهم نیست که کار اینترنتی شما بزرگ باشد یا کوچک! در این روش با کمی هوش زیرکانه میتوانید برای مخاطبان بر اساس نیازشان محتوا تولید کنید. مثلا با نوشتن مقاله یا یک ویدیو آموزشی میتوانید مخاطب را به خود جلب کنید. این روش مثل یک طعمه عمل میکند شما با این گونه تولید محتوا به صورت رایگان اعتماد آنها را جلب میکنید و به مرور آنها خواهان محصولات و خدمات غیر رایگان شما میشوند.
بازاریابی دیجیتال و شبکه های اجتماعی
تاثیرگذارترین ابزار در بازاریابی دیجیتال شبکه های اجتماعی هستند. در حال حاضر کاربران بیشتر با موبایل خود در حال گشت و گذار در اینترنت هستند چه برای سرگرمی و یا رفع نیاز، این باعث شده تا بیشترین وقت خود را در شبکه های اجتماعی بگذرانند. راه اندازی کمپین های تبلیغاتی خود کمک بزرگی برای داشتن بهترین بازدهی در هر نوع کسب و کاری است.
گاهی افرادی ساده بدون داشتن سایت و استفاده از تولید محتوا، کاملا رایگان از طریق شبکههای اجتماعی چنان محبوب میشوند که درآمدهای بسیار بالایی را به دست میآورد. مانند یک خانم که در منزل خود از زندگی روزمره و کارهای خانه خود مثل آشپزی، عکس و فیلم تهیه می کند و در معرض دید همگان قرار می دهد.
لذا با توجه به اینکه وب سایتی هم ندارد و به صورت تخصصی و هوشمندانه تولید محتوا انجام نداده ولی بازخورد بسیار بالایی دریافت کرده است. بنابراین هر کسی می تواند از طریق شبکههای اجتماعی کسب درآمد کند و در این کار موفق باشد.
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
همه کسب و کارهای اینترنتی از این روش استفاده کرده اند و خیلی ها هم حس خوبی به این نوع تبلیغ ندارند. اما قابل ذکر است که هنوز در ایران این روش موثر است. در واقع این سبک از بازاریابی به نوعی موفقیت کسب و کار آنلاین را تضمین می کند.
برای ایمیل مارکتینگ می توان بودجهای در نظر گرفت و با توجه به آن فعالیت کرد و حتی در ابتدا میتوانید بدون هیچ هزینه ای از این روش برای بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. روش مناسبی برای رابطه سازی است، شما از طریق ایمیل میتوانید پیشنهادات خود را به کاربران وب سایت خود بدهید تا دوباره به سراغ شما بیایند.
توجه کنید که ایمیل ابزاری است که هیچ شبکه اجتماعی نتوانسته جایگزینی برای آن ارائه کند. هر شبکه اجتماعی روزی از میدان خارج می شود و یکی دیگر جایگزین آن میشود ولی ایمیل کماکان پرچمدار و قدرتمندتر است و جایگزینی برای آن پیدا نشده است.
ویدئو مارکتینگ (Video Marketing)
نمونه بارز آن برای این روش، سایت آپارات است که در تمامی کلیپ ها یک قسمت تبلیغاتی دارد. مسلم است که همه ما دیدن ویدئو را به خواندن یک مقاله طولانی ترجیح می دهیم.
اگر من در یک ویدیو بودم و این مقاله را به صورت چشم در چشم و به صورت رو در رو با شما مطرح میکردم مسلما تاثیر بیشتری می گذاشتم. بنابراین از روش ویدئو مارکتینگ برای تاثیرگذاری زیاد آن استفاده می شود. امروز تغییر سلیقه و حوصله کم افراد فرصت خوبی را برای جایگزین کردن ویدیو به جای متن برای ما فراهم ساخته است.
بازاریابی چریکی (Guerrlla Marketing)
این روش کسب و کارهایی است که نمیتوانند خیلی هزینه صرف تبلیغات بازاریابی دیجیتال خود بکنند؛ در نتیجه، از مشتریان استفاده ابزاری میکنند. بدین صورت که با دادن هدیه به آنها از ایشان درخواست میشود تا کسب و کارشان را به دیگران معرفی کنند و به نوعی تبلیغ کنند.
این هدایا به صورت هوشمندانه ای طراحی میشود، مثلاً برای یک فروشگاه تابلویی برای سردرب را هدیه میدهند که در کنار اسم فروشگاه نام برند و یا حتی محصول مورد نظر که نمادی از برند نیز هست را نمایش دهند، این گونه از طریق آن فروشگاه کسب و کار خود را معرفی میکنند.
در این نوع بازاریابی اینکه مردم درباره شما چه بگویند مهم نیست، بلکه چیزی که اهمیت دارد این است که مردم درباره شما حرف بزنند. در واقع تبلیغات به صورت دهان به دهان باید صورت بگیرد.
تبلیغات اینترنتی(Internet Advertisement)
تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات کلیکی در گوگل، برای کسانی مناسب است که میخواهند یک شبه سایت خود را به رتبه یک در گوگل برسانند و مشکلی هم برای هزینه تبلیغات خود ندارند و میتوانند خیلی سریع هم بازخورد خوبی دریافت کنند. نمونه های دیگری از این روش تبلیغ در سایت های پربازدید است. این نوع تبلیغ محدود به سایت ها نمیشود شما می توانید تبلیغات خود را در اپلیکیشن های موبایلی هم به نمایش بگذارید.
اکنون که اهمیت و نیاز به دیجیتال مارکتینگ را دانستید، میتوانید درک کنید که چرا برای کسب و کار امروز به دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم. در جامعه امروز نحوه عرضه و تقاضا دچار تغییرات بزرگی شده است و وابستگی مردم به دنیای اینترنتی برای ما بستری فراهم کرده که بتوانیم تبلیغات کسب و کار خود را به شکل جدیدی ارائه دهیم.در حال حاضر هیچ کسب و کاری وجود ندارد که یکی از روش های بازاریابی دیجیتال را استفاده نکرده باشد و موفق شده باشد. تا جایی که میتوانید بر پیشرفت کار خود با توجه به سرمایه ای که در نظر دارید از بازاریابی دیجیتالی استفاده کنید تااز نهایت پیشرفت و بهبود آن استفاده کنید.
امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله اهمیت بازاریابی دیجیتال را برای شما به وضوح توضیح دهیم و شما را با آن آشنا کرده باشیم.