سربرگ چیست و چه کاربردی دارد

بارها و بارها عبارت سربرگ را شنیده ایم. ولی شاید ندانیم که سربرگ چیست و یا اصلا چه نقشی در کسب و کار ما دارد. بیایید امروز کمی راجب سربرگ با هم صحبت کنیم.

سربرگ چیست؟

سربرگ درواقع به کاغذهایی گفته می شود که در سایزهای A4 و A5 و گاهی هم سایز کوچکتر هستند و از آن برای نوشتن نامه های رسمی استفاده می شود. نباید نقش طراحی گرافیک را در این سربرگ ها فراموش کنیم. اصولا سربرگ های یک شرکت با کارت ویزیت و پاکت و سایر اوراق اداری آن شرکت یک سِت اداری را تشکیل می دهد و دارای هماهنگی خاص و ویژه هستند.

سربرگ یکی از اصلی ترین اوراق شرکت به حساب می آید و برای برقراری ارتباط میان شرکت شما و دیگر شرکت ها و سازمان ها و … استفاده می شود. نامه های رسمی شما درون این کاغذها نوشته می شود. لوگوی شما بر روی آن ها نقش بسته است و معرف شماست. درواقع به نوعی، هویت و معرف شما هستند. البته نباید سربرگ های آنلاین را فراموش کنیم به مرور زمان و افزایش سیستم های مکاتبات اداری سربرگ های کاغذی از رده خارج شده و سربرگ های الکترونیکی کاربرد بیشتری خواهند داشت اما یادتان نرود سربرگ های الکترونیکی گرچه نیاز به چاپ نداشته ولی همچنان نیاز به طراحی گرافیکی دارند.

به قدری این مسئله در جامعه امروز جا افتاده است که هر کسب و کاری سربرگ خود را دارد و یکی از آیتم های اصلی آن کسب و کار به حساب می آید.

مشخصه های یک سربرگ مناسب

از مشخصه های اصلی یک سربرگ، لوگوی شرکت، نام شرکت ، شعار یا زمینه فعالیت، محل درج تاریخ و شماره پیوست نامه و در انتها آدرس شرکت و شماره تلفن است. حالا متوجه شدید که وقتی می گویم سربرگ به نوعی هویت و معرف شماست یعنی چه؟ زیرا تمامی اطلاعاتی که در آن قرار دارد مستقیما دیگران را به شرکت شما وصل می کند و این مسئله بسیار مهم است چرا که به متن درون آن اعتبار می دهد و مورد تائید شماست. از دیگر کاربردهای سربرگ ها این است که گاهی برای صدور فاکتور و یا نوشتن قرارداد استفاده می شود.

چه نکاتی را در طراحی سربرگ رعایت کنیم

اکنون که متوجه اهمیت سربرگ شدید باید به طراحی آن توجه ویژه ای داشته باشید. رعایت یک سری  نکات هم می تواند به شما کمک کند تا یک سربرگ خوب و بدون ایراد طراحی کنید.

استفاده از فونت مناسب و خوانا با اندازه مناسب بسیار مهم است. معمولا اندازه فونت بین ۱۰ الی ۱۴ پوینت است که خوانا باشد و نه زیاد کوچک و نه زیاد بزرگ است. این مهمترین نکته برای یک سربرگ است که باید راس کار شما قرار بگیرد.

نکته بعدی استفاده از طرح و رنگ در سربرگ است که معمولا این ها به صورت هماهنگ با دیگر طراحی های اوراق و سِت اداری آن مجموعه است. نکته ای که نباید فراموش کرد سادگی در طراحی سربرگ است. به عبارتی دیگر در طراحی آن طرح و رنگ به گونه ای استفاده شود، که متن به حاشیه نرود و تحت الشعاع طرح و رنگ قرار نگیرد. طراحی سربرگ باید زیبایی و جلوه بصری خود را حفظ کند. وجود شماره پیوست و ذکر تاریخ در بالای صفحه گوشه سمت چپ (می تواند سمت راست هم باشد اما اصولا در قسمت چپ قرار می گیرد) از الزامات سربرگ است.

در آخر باید بگویم که سربرگ می تواند به عنوان یک راه تبلیغاتی باشد. زیرا همانطور که قبلا گفته شد این کاغذ حامل اکثر اطلاعات مهم از شرکت شماست و اصولا بایگانی می شود.

تاثیر تبلیغات در صنعت گردشگری

تاثیر تبلیغات در صنعت گردشگری

به مناسبت روز جهانی گردشگری

روز ۲۷ سپتامبر مصادف با ۵ مهر به عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری شده است. امسال هم مانند گذشته این روز در گوشه و کنار جهان گرامی داشته می‌شود. به همین مناسبت در ادامه با مقاله تاثیر تبلیغات در صنعت گردشگری با ما همراه باشید.

گردشگری برای هر کشوری از اهمیت زیادی برخوردار است. برای همین است که گردشگری یک صنعت شناخته شده است.

گردشگری کمک زیادی به افزایش درآمد و اقتصاد آن منطقه می‌کند و این یعنی اشتغال زایی برای آن کشور. برای کشورهای دارای جاذبه های جهانگردی غنی، نظیر ایران می توان از این صنعت برای کسب درآمد ارزی بهره زیادی برد.

طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران در رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را دارا است. متاسفانه صنعت گردشگری در کشور ما از رشدی که واقعاً شایسته آن باشد برخوردار نیست. این صنعت در ایران،  بسیار جا برای ارتقا دارد و نیازمند تبلیغات بسیار است. عده‌ای از دست ‌اندرکاران بخش صنعت توریسم معتقدند که هر یک نفر جهانگرد که وارد کشور می ‌شود برابر با صدور صدها بشکه نفت، برای کشور ایران سودآور می ‌باشد.  برای دستیابی به این ایده، نیاز به مشارکت و تبلیغات هدفمند و گسترده داریم.

گردشگری باعث رشد منابع طبیعی، فرهنگی، اقتصادی یک منطقه یا یک کشور می شود، بنابراین رشد و بهبود آن بسیار مهم است. از مهمترین عواملی که به پیشرفت صنعت گردشگری کمک می‌کند تبلیغات است. تبلیغات به راحتی می تواند یک بازار محلی را به شهرت برساند و آن را تبدیل به یک بازار بین‌المللی کند.

تبلیغات در صنعت گردشگری باعث آشنا شدن فرد گردشگر و بازدید کننده قبل از سفر به آن منطقه می شود. شاید هم هرگز به آن منطقه  سفر نکند، اما اطلاعات لازم راکسب می‌کند.

نقش تبلیغات در تمامی مشاغل مهم است و مسلماً در گردشگری هم تاثیر زیادی در جذب توریست یا همان گردشگر دارد و باید توجه داشته باشید که گردشگری یک محصول یا برند نیست و تبلیغات در آن بسیار حساس است.

در ادامه به شما توضیح می دهیم که چرا تبلیغات در صنعت گردشگری بسیار حساس است؟!

یک گردشگر و یا بازدید کننده ممکن است سفر را در تعطیلاتی که پیش رو دارد برنامه ریزی کند، پس تمامی انتظاراتش را از روی تبلیغاتی که در اختیار دارد، برنامه ریزی می کند. یک تبلیغ نادرست و غلط می‌تواند ضرر غیر قابل جبران به صنعت گردشگری آن منطقه وارد کند. درست است که تبلیغات هیچ تضمینی برای پیشرفت و موفقیت در گردشگری نیست اما مطمئناً شانس موفقیت را افزایش می‌دهد.

اصلی ترین مسئله در تبلیغات گردشگری اطلاع‌رسانی است. این اطلاعات می‌تواند شامل همه چیزهایی باشد که یک گردشگر باید از آن بداند، چه جغرافیایی، آب و هوا، فرهنگی، نوع پوشش و …

تبلیغات باید نقش خود را به بهترین شکل ایفا کند تا بتواند گردشگر را ترغیب کند تا از آنجا دیدن کند و البته باید به گردشگران کمک کند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از امکانات آن مکان مثل هتل‌ها خدمات و غیره استفاده کنند. صنعت جهانی گردشگری و بازار جهانی سفر هر روز در حال گسترش و پیشرفت است. امروزه نباید نقش کمپین های تبلیغاتی را در این پیشرفت و رشد نادیده گرفت.

می توان با استفاده از دیجیتال مارکتینگ در حوزه صنعت گردشگری نتایج بسیار خوبی را به دست آورد و با استفاده از آن به جذب مخاطب برای امر گردشگری سرعت بخشید. برای شما  مثالی را شرح می دهیم تا بیشتر متوجه اهمیت تبلیغات در گردشگری شوید، تصوری که غرب از کشور هند داشت بیشتر روی عدم بهداشت و فقر آنجا بود و آماری که در دست است، در هند خشونت خیلی بیشتر از سایر مناطق است. اما در حقیقت در افریقا بالاترین میزان جرم وجود دارد لیکن با تمام نکات منفی که از  کشور هند وجود دارد ،صنعت گردشگری این کشور به تنهایی توانسته ثروت زیادی را به آن سرازیر کند که دور از انتظار خیلی ها است.

هند کشوری است با فرهنگ بسیار غنی و تعدد اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری، و این ها نکاتی هستند که در تبلیغات برای جذب گردشگر از آن ها به درستی استفاده کرده اند همین امر باعث شده همه نکات منفی که گردشگران از هند در دست دارند را فراموش کرده و به این کشور سفر کنند و آن را از نزدیک لمس کنند.

بارها و بارها عبارت رکود اقتصادی را در اخبار و رسانه های خبری شنیده اید جالب است بدانید که با استفاده درست از صنعت گردشگری می‌توان این مسئله را کاملا نادیده گرفت و درآمدی که از آن حاصل می‌شود کمک بزرگی به اقتصاد آن منطقه بکند.

البته بسیاری از کسانی که تبلیغ کننده در حوزه گردشگری هستند هدفشان را برای افزایش درآمد خود گذاشته و بسیار هم موفق بودند آن ها بسیار زیرکانه از تبلیغات برای ارتقاء خدمات خود استفاده می‌کنند. خدماتی که عموماً شامل رزرو هتل ها و پرواز هاست و خیلی هم کمک جامع به صنعت توریسم نیست و صرفا در انحصار آن مجموعه است.

گاهی کشورها با استفاده از نشانه تجاری یک محصول و یا خدمات آن، بطور غیر مستقیم سبب تبلیغ در گردشگری می شوند. به عنوان مثال همه می‌دانند که برند اپل برای کشور امریکا ، زارا معرف کشور اسپانیا، بنز برای کشور آلمان و هواپیمایی هما برای ایران است. بنابراین می‌توان با استفاده از طراحی گرافیکی کاملا حرفه ای و درست، نشانه هایی که برای آن محصول انتخاب و طراحی می‌کنیم را به عنوان یک تبلیغ در صنعت گردشگری هم استفاده کنیم. صنعت گردشگری می‌تواند یک محصول یا خدمات خاص یک منطقه را معرفی کند و از آن یک برند بسازد و این مستلزم یک طراحی خوب و تبلیغ هوشمندانه است.

ما به کمک تبلیغات درست و خلاق می توانیم این صنعت را به جایگاهی برسانیم که فرهنگ کهن و طبیعت خاص کشورمان را به گوش جهانیان برسانیم و این کار نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و همکاری درست است.

روز جهانی گردشگری فرصتی است برای کسب آگاهی بیشتر در رابطه با توسعه این صنعت.

امیدواریم که این مقاله نیازهای شما را در این خصوص برآورده کرده باشد.

ترجمه و نگارش: فریندخت زندی

نیاز کسب و کارها به دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)  از روش های جدید مارکتینگ در فضای آنلاین است. دیجیتال مارکتینگ بازاریابی با علم و فن آوری های دیجیتال در اینترنت، موبایل و کلا تبلیغ در هر رسانه دیجیتالی برای محصول و یا خدمات است.

اساس تبلیغ در بازاریابی های دیجیتالی بر اینترنت ساخته شده است و همین امر باعث شده تا انتقال ارزش محصول از تولید کننده به مصرف کننده با سرعتی باورنکردنی صورت بگیرد.

توسعه بازاریابی دیجیتال از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ باعث تحول بزرگی در تغییر شیوه استفاده و معرفی از برندها و مشاغل گردیده است. امروزه با رواج و همه گیر شدن استفاده از موبایل و ورود همه به فضای مجازی ،نوع سفارشات و درخواست ها برای ارائه خدمات کاملا تغییر کرده است، بنابراین استفاده از دیجیتال مارکتینگ به یک نیاز تبدیل شده است. استفاده از هرنوع رسانه ای که مربوط به کسب و کار دیجیتال است می تواند به بازاریابی دیجیتال کمک کند.

برخلاف تصور خیلی ها دیجیتال مارکتینگ فقط در کسب و کارهای آنلاین خلاصه نمی شود و بالعکس امروزه بسیاری از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق دیجیتال مارکتینگ خود را به مشتریان معرفی می کنند.

هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ فروش بیشتر و بازدهی بالاتر است.

روش های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO)

یکی از مهمترین و بهترین روش‌ها در بازاریابی دیجیتال که رقابت در آن بسیار زیاد است سئو نام دارد. با دقتی زیرکانه و بهینه سازی سایت خود می توانید بهترین مخاطبان و بخصوص از نوع هدفمند آنها را داشته باشید. نمی‌توان سئو را با روش‌های دیگر تبلیغات مقایسه کرد. اگر یک مخاطب خود به دنبال برند و خدمات شما می‌گردد آن مخاطب از دسته افراد هدفمند است که شما به آن نیاز دارید چون بر اساس نیاز شما را جستجو می کند و البته انتخاب می‌کند. حال این هدفمندسازی چگونه اتفاق می افتد؟ شما می توانید با یک طراحی گرافیک خوب و حرفه ای قالب سایت، بهینه سازی داخلی و خارجی سایت، سرعت سایت، روایت مسائل تکنیکی و مهمتر از همه تولید محتوا و توزیع آن، سایت خود را در موتورهای جستجو بهینه کنید. یعنی زودتر از دیگر رقبا در معرض دید مخاطبان قرار بگیرید.

 سئو چیست؟ خیلی کوتاه و مختصر بگوییم سئو یعنی سایت خود را به بهترین شکل بهینه سازی کنید تا در موتور جستجو به راحتی در دید مخاطب قرار بگیرید. سئوSEO)) مخفف عبارت Search Engine Optimization

است و در اصل اس ای او تلفظ می شود. منظور ما از موتور جستجو همان گوگل است. در کشور ما مردم بیشتر از گوگل برای رفع نیاز خود استفاده می‌کنند.

بازاریابی محتوا Content Marketing

بازاریابی محتوا برای تمامی کسب و کار های آنلاین مناسب است. حالا با هر نوع بودجه‌ای و اصلاً مهم نیست که کار اینترنتی شما بزرگ باشد یا کوچک! در این روش با کمی هوش زیرکانه می‌توانید برای مخاطبان بر اساس نیازشان محتوا تولید کنید. مثلا با نوشتن مقاله یا یک ویدیو آموزشی می‌توانید مخاطب را به خود جلب کنید. این روش مثل یک طعمه عمل می‌کند شما با این گونه تولید محتوا به صورت رایگان اعتماد آنها را جلب می‌کنید و به مرور آن‌ها خواهان محصولات و خدمات غیر رایگان شما می‌شوند.

دیجیتال مارکتینگ و شبکه های اجتماعی

تاثیرگذارترین ابزار در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. در حال حاضر کاربران بیشتر با موبایل خود در حال گشت و گذار در اینترنت هستند چه برای سرگرمی و یا رفع نیاز، این باعث شده تا بیشترین وقت خود را در شبکه های اجتماعی بگذرانند. راه اندازی کمپین های تبلیغاتی خود کمک بزرگی برای داشتن بهترین بازدهی در هر نوع کسب و کاری است. گاهی افرادی ساده بدون داشتن سایت و استفاده از تولید محتوا، کاملا رایگان از طریق شبکه‌های اجتماعی چنان محبوب می‌شوند که درآمدهای بسیار بالایی را به دست می‌آورد. مانند یک خانم که در منزل خود از زندگی روزمره و کارهای خانه خود مثل آشپزی، عکس و فیلم تهیه می کند و در معرض دید همگان قرار می دهد. لذا با توجه به اینکه وب سایتی هم ندارد و به صورت تخصصی و هوشمندانه تولید محتوا انجام نداده ولی بازخورد بسیار بالایی دریافت کرده است. بنابراین هر کسی می تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد کند و در این کار موفق باشد.

 بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

 همه کسب و کارهای اینترنتی از این روش استفاده کرده اند و خیلی ها هم حس خوبی به این نوع تبلیغ ندارند. اما قابل ذکر است که هنوز در ایران این روش موثر است. در واقع این سبک از بازاریابی به نوعی موفقیت کسب و کار آنلاین را تضمین می کند. برای ایمیل مارکتینگ می توان بودجه‌ای در نظر گرفت و با توجه به آن فعالیت کرد و حتی در ابتدا می‌توانید بدون هیچ هزینه ای از این روش برای بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. روش مناسبی برای رابطه سازی است، شما از طریق ایمیل می‌توانید پیشنهادات خود را به کاربران وب سایت خود بدهید تا دوباره به سراغ شما بیایند. توجه کنید که ایمیل ابزاری است که هیچ شبکه اجتماعی نتوانسته جایگزینی برای آن ارائه کند. هر شبکه اجتماعی روزی از میدان خارج می شود و یکی دیگر جایگزین آن می‌شود ولی ایمیل کماکان پرچمدار و قدرتمندتر است و جایگزینی برای آن پیدا نشده است.

 ویدئو مارکتینگ (Video Marketing)

 نمونه بارز آن برای این روش، سایت آپارات است که در تمامی کلیپ ها یک قسمت تبلیغاتی دارد. مسلم است که همه ما دیدن ویدئو را به خواندن یک مقاله طولانی ترجیح می دهیم. اگر من در یک ویدیو بودم و این مقاله را به صورت چشم در چشم و به صورت رو در رو با شما مطرح می‌کردم مسلما تاثیر بیشتری می گذاشتم. بنابراین از روش ویدئو مارکتینگ برای تاثیرگذاری زیاد آن استفاده می شود. امروز تغییر سلیقه و حوصله کم افراد فرصت خوبی را برای جایگزین کردن ویدیو به جای متن برای ما فراهم ساخته است.

بازاریابی چریکی    (Guerrlla Marketing) 

 این روش کسب و کارهایی است که نمی‌توانند خیلی هزینه صرف تبلیغات دیجیتال مارکتینگ خود بکنند؛ در نتیجه، از مشتریان استفاده ابزاری می‌کنند. بدین صورت که با دادن هدیه به آن‌ها از ایشان درخواست می‌شود تا کسب و کارشان را به دیگران معرفی کنند و به نوعی تبلیغ کنند. این هدایا به صورت هوشمندانه ای طراحی می‌شود، مثلاً برای یک فروشگاه تابلویی برای سردرب را هدیه می‌دهند که در کنار اسم فروشگاه نام برند و یا حتی محصول مورد نظر که نمادی از برند نیز هست را نمایش دهند، این گونه از طریق آن فروشگاه کسب و کار خود را معرفی می‌کنند. در این نوع بازاریابی اینکه مردم درباره شما چه بگویند مهم نیست، بلکه چیزی که اهمیت دارد این است که مردم درباره شما حرف بزنند. در واقع تبلیغات به صورت دهان به دهان باید صورت بگیرد.

تبلیغات اینترنتی(Internet Advertisement)

تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات کلیکی در گوگل، برای کسانی مناسب است که می‌خواهند یک شبه سایت خود را به رتبه یک در گوگل برسانند و مشکلی هم برای هزینه تبلیغات خود ندارند و می‌توانند خیلی سریع هم بازخورد خوبی دریافت کنند. نمونه های دیگری از این روش تبلیغ در سایت های پربازدید است. این نوع تبلیغ محدود به سایت ها نمی‌شود شما می توانید تبلیغات خود را در اپلیکیشن های موبایلی هم به نمایش بگذارید. 

اکنون که اهمیت و نیاز به دیجیتال مارکتینگ را دانستید، می‌توانید درک کنید که چرا برای کسب و کار امروز به دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم. در جامعه امروز نحوه عرضه و تقاضا دچار تغییرات بزرگی شده است و وابستگی مردم به دنیای اینترنتی برای ما بستری فراهم کرده که بتوانیم تبلیغات کسب و کار خود را به شکل جدیدی ارائه دهیم.در حال حاضر هیچ کسب و کاری وجود ندارد که یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ را استفاده نکرده باشد و موفق شده باشد. تا جایی که می‌توانید بر پیشرفت کار خود با توجه به سرمایه ای که در نظر دارید از بازاریابی دیجیتالی استفاده کنید تااز نهایت پیشرفت و بهبود آن استفاده کنید.

 امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله اهمیت بازاریابی دیجیتال را برای شما به وضوح توضیح دهیم و شما را با آن آشنا کرده باشیم.

[instagram-feed]

هفت پلاگین فتوشاپ برای گرافیست ها

هشت پلاگین فتوشاپ برای گرافیست ها

پلاگین (انگلیسی Plug-in ) که در زبان فارسی به آن افزونه یا افزایه می گویند، ابزارهای جانبی هستند که سازندگان نرم افزارهایی مثل فتوشاپ آن ها را در اختیار کاربران قرار می دهند تا بتوانند به وسیله آن ها از قابلیت های نرم افزار حداکثر استفاده را ببرند و به خروجی نهایی اثرشان بهبود ببخشند. اصولا همه نرم افزارهای کاربردی این امکان را دارند که بر روی آن ها پلاگین نصب شود. درواقع پلاگین ها جزئی جدایی ناپذیر از برخی نرم افزارها هستند.

جالب است که بدانید پلاگین های یک نرم افزار تنها توسط شرکت سازنده تولید نمی شوند بلکه ممکن است برای یک نرم افزار خاص، هزاران پلاگین و توسط صدها فرد یا شرکت تولید شود. این را باید بدانیم که پلاگین ها هم مراحل نصب دارند و عملکرد استفاده از پلاگین ها می تواند نتایج مختلف و متفاوتی را ایجاد کند. یکی از مهمترین کاربرد پلاگین ها بالا بردن سرعت عمل کار با نرم افزار است و از پیچیدگی کار با نرم افزار می کاهد. در طراحی تصاویر ، کارهای گرافیکی، وبسایت و حتی  برنامه های صوتی و تصویری  استفاده از پلاگین ها می تواند نتایج بسیار خلاقانه و متنوعی را به وجود بیاورد. در ادامه با هشت پلاگین فتوشاپ که بیشترین کاربرد را برای گرافیست ها دارند آشنا خواهید شد.

هفت پلاگین فتوشاپ

با وجود رقابت زیاد بین نرم افزارها، فتوشاپ هنوز هم به عنوان بهترین نرم افزار ادیت تصاویر به حساب می آید و بسیار هم پر کاربرد است. پلاگین های فتوشاپ در خلق تصاویر هنری و طراحی گرافیک می توانند بسیار خارق العاده عمل کنند. در این مطلب شما با تعدادی از پلاگین های برنامه فتوشاپ و کاربرد آن ها آشنا می شوید.

Filter Forge

یکی از پرکاربردترین پلاگین های فتوشاپ است که خود شامل یازده هزار افکت و فیلتر مختلف می باشد اما با وجود حجم زیاد افکت ها اصلا شبیه به سایر برنامه های افکت گذاری نیست. از قابلیت های خوب این پلاگین این است که علاوه بر افکت های پیش ساخته خود پلاگین، شما می توانید افکت مورد نظرتان را با تنظیماتی ساده، بسازید.

HDR Efex

یکی دیگر از پلاگین های محبوب و پرطرفدار برای ویرایش عکس است. به واسطه آن می توانید به صورت دستی در تصویر نقاط تیره و روشن عکس خود را کاملا مشخص کنید. تمامی جزئیات و امکانات برای ساختن یک تصویر HDR در این پلاگین وجود دارد که می توانید هر بخش از آن را به صورت دلخواه تغییر دهید. توسط این پلاگین می توانید تصاویری با عمق بالای HDR طراحی کنید.

Alien Skin Blow Up

یک پلاگین بسیار خوب و پر کاربرد است که به کمک آن می توانید بر روی تصویرتان زوم کنید بدون اینکه حتی ذره ای از کیفیت تصویر کم بشود و یا نویزی به وجود بیاورد. بعد از استفاده از این پلاگین می توانید هرگونه تغییری که می خواهید روی تصویر خود ایجاد کنید یا به آن طرح های بیشتری اضافه کنید و به زیبایی آن بیافزایید.

Portraiture

این پلاگین منحصرا برای تصاویر پرتره است و یک روتوش راحت و بی دردسر روی چهره افراد در عکس انجام می دهد. بیشترین تمرکز این پلاگین روی پوست صورت افراد است. در واقع کار با آن، حذف سایه، لکه و یا جوش می باشد. گرچه کار بصورت دستی و مستقیما بر روی تصویر نتیجه عالی دارد اما استفاده از این پلاگین  سرعت کار را بالاتر می برد.

Alien Skin

این پلاگین تعداد زیادی افکت سینمایی را درون خود جای داده است که تصاویر را مانند فیلم ها دچار تغییراتی می کند. البته افکت های دیگری هم دارد که حتما استفاده از آن ها برای شما جالب خواهد بود. این پلاگین یکی از اولین پلاگین های فتوشاپ است که ورژن اولیه آن در سال ۱۹۹۳ رونمایی شد و از قابلیت های اصلی آن می تواند به داشتن افکت های جلوه ویژه اشاره کرد که به راحتی تصاویر ساده را به پوسترهای حرفه ای تبدیل می کند.

Topaz Re Mask

پلاگین Topaz Re Mask ابزاریست قدرتمند برای انتخاب اشیا در برنامه فتوشاپ. اینکه شما در فتوشاپ بتوانید اشیا را به شکلی دقیق انتخاب کنید یکی از توانایی های تسلط شما به این برنامه است. با استفاده از این پلاگین شما راحت تر می توانید  select انجام دهید. گاهی این کار در فتوشاپ و بعضی از تصاویر بسیار زمان بر می شود، اما با استفاده از این پلاگین دیگر نگران زمان نباشید.

Guid Guid

این پلاگین مخصوص کسانی است که صفحه آرایی می کنند.  در صفحه آرایی ایجاد خطوط و شبکه های منظم بسیار اهمیت دارد و کاریست زمان بر. اما پلاگین Guid Guid به سادگی بر روی نرم افزارهایی گرافیکی مانند فتوشاپ، ایلستریتور و اسکچ نصب شده و در کمترین زمان ممکن انواع خطوط افقی و عمودی را ایجاد می کند.

Knockout

Knockout پلاگینی فوق العاده در انتخاب و جداسازی اجزای بسیار ظریف در عکس است. برخی اوقات برای جدا کردن تصویر یک فرد از پس زمینه، جزیئاتی مانند مو بسیار اهمیت دارد و جدا کردن موهای فرد از پس زمینه بسیار کار حساس و دشواری است. این پلاگین به صورت حرفه ای اما ساده این کار پیچیده را انجام می دهد. با آن می توانید در یک تصویر، زمینه را حذف کنید بدون اینکه دردسری در جدا کردن موهای فرد در عکس با زمینه داشته باشید. این پلاگین یکی از قدرتمند ترین پلاگین های ادیت تصاویر است.

[instagram-feed]

چه شرکت تبلیغاتی برای کسب و کار من مناسب است؟

چه شرکت تبلیغاتی برای کسب و کار من مناسب است؟

امروزه بنا به تغییراتی که در دنیای تجارت اتفاق افتاده است، نوع ارائه خدمات و کالا نیز دچار تغییرات اساسی شده است. در این بین نقش تبلیغات پررنگ تر شده و لزوم آن در کنار بازاریابی کاملا حس می شود. درواقع بازاریابی به کمک ابزارهای تبلیغاتی یک امر ضروری برای بقا و ماندن در دنیای تجارت است که نحوه درست مدیریت این فرآیند در جایی به نام شرکت تبلیغاتی انجام می شود.

شرکت تبلیغاتی چیست؟

شرکت تبلیغاتی مکانی است که در آن ساخت و برنامه ریزی ، طراحی و مدیریت تمام ابعاد تبلیغات انجام می شود. کار در شرکت تبلیغاتی کاملا متفاوت با ریتم اداری و معمول در سایر جاهاست. بیشتر افراد شاغل در آنجا زمان طولانی تری را مشغول کار هستند و گاهی ممکن است آخر هفته ها را نیز در آنجا مشغول باشند. این شغل بسیار استرس زا است زیرا توقع برخی از مشتریان بسیار بالاست. البته حساسیت این کار را نباید فراموش کرد. هر محصول و نتیجه کاری که از این مجموعه بیرون می آید به نوعی معرف خود آن شرکت تبلیغاتی است و کار بدون ایراد و با بازدهی بالا به تنهایی مشتریان دیگر را جذب می کند.

ارتباط شرکت تبلیغاتی و طراحی گرافیک

اکثر مدیران شرکت های تبلیغاتی تحصیلات گرافیکی یا مرتبط با آن دارند. شرکت های تبلیغاتی از برنامه ریزی تا ساخت و مدیریت تمام ابعاد تبلیغات یک برند یا یک محصول را انجام می دهند. و این امر می تواند در شاخه های مختلفی باشد مانند تبلیغات در وب سایت، تبلیغات تعاملی، شبکه های اجتماعی، آماده سازی یک استراژی خلاق، ادغام ارتباطات بازاریابی، تجزیه و تحلیل بازاریابی آن برند، کمپین تبلیغاتی.

امروزه در کشور ما به جای اینکه به جنبه تجاری یک تبلیغ توجه شود بیشتر به جنبه هنری آن اهمیت داده می شود. و این همان نقطه ضعف کار ماست زیرا تبلیغ با اثر هنری و طراحی گرافیک کاملا متفاوت هستند. اثر هنری مخاطب خاص خود را دارد و اثری که بر مخاطب خود تاثیر می گذارد بر اساس حس و حال آن اثر است اما تبلیغ اثری است که با اهداف تبلیغاتی آن محصول یا خدمات خاص باید مشتری را تحت تاثیر قرار بدهد. و این همان جنبه تجارت است که غیر تخصصی بودن تبلیغات و بازاریابی نادرست می تواند تاثیری کاملا منفی بر مخاطب بگذارد. بنابراین کار و نقش شرکت تبلیغاتی در اینجا بسیار حائز اهمیت است.

محیط یک شرکت تبلیغاتی چگونه است؟

اصولا محیط یک شرکت تبلیغاتی بسیار خلاقانه و پر شور است. وقتی به این محیط و کارمندان و طراحان نگاه می کنیم بسیار مفرح است. صمیمیتی خاص در بین افراد مجموعه  وجود دارد زیرا تا زمانی که شما در یک محیط احساس آرامش و صمیمیت نکنید نمی توانید به ایده های خلاقانه برسید.

انواع شرکت های تبلیغاتی

شرکت تبلیغاتی با خدمات کامل

این نوع از شرکت تبلیغاتی خدماتی کامل در زمینه تبلیغات و محدوده بسیار وسیعی از بازاریابی را می تواند به مشتری ارائه بدهد از کپی رایتینگ تا ساخت اثر هنری و تولید محتوا و برنامه ریزی های رسانه ای تا بسته بدی و طراحی و کارهای چاپ و …

شرکت تبلیغاتی مدولار

شرکتی است که خدمات را به صورت کامل انجام می دهد ولی بر اساس قطعات موجود یا درواقع خواسته تبلیغ کننده . یعنی ممکن است تبلیغ کننده با بخش خلاق این شرکت همکاری کند و باقی خدمات را به شرکت های دیگر بسپارد یا مثلا ممکن است فقط با بخش رسانه آنجا همکاری کند

شرکت تبلیغاتی اختصاصی

برخی از شرکت ها علاقه مند هستند که شرکت تبلیغاتی اختصاصی خود را داشته باشند که مختص محصول و خدمات خود باشد تا از نزدیک بتوانند کنترل بیشتری بر روی مسئله تبلیغات خود انجام دهند. پس یک شرکت تبلیغاتی درون شرکت خود تاسیس می کنند و کارهای تبلیغاتی خود را از همان جا اداره می کنند و ارائه می دهند.

شرکت تبلیغاتی خاص

شرکت های تبلیغاتی که به طور اختصاصی در یکی از زمینه های تبلیغات فعالیت خود را انجام می دهند مثلا در حوزه رسانه یا در حوزه صنعت چاپ یا در حوزه دیجیتال مارکتینگ و…

 برای تبلیغاتی موثر از کجا باید شروع کنیم

شرکت های تبلیغاتی به بررسی بازار از طریق تحقیقات بازاریابی  می پردازند تا بتوانند به اطلاعات ضروری در خصوص مشتریان دست پیدا کنند. بعد با شناخت رقبا و شناخت بیشتر ابعاد اجتماعی و فنی و اقتصادی می تواند تاثیر زیادی برروی کمپین های تبلیغاتی و رساندن پیام تبلیغاتی بگذارند.

اما در نخستین قدم و مهمترین چیز در یک تبلیغ ما به یک ایده نیاز داریم . ایده ای خلاق که خود نیاز به توضیحی کامل دارد. یک ایده تبلیغاتی چنان می تواند تاثیر بگذارد که آن برند یا محصول را برای همیشه در ذهن مخاطب ماندگار کند یا بلعکس می تواند تاثیری بسیار مخرب در ذهن مخاطب بگذارد. بعنوان مثال ایده تبلیغاتی چوب بستنی های کلگیت: یک شرکت تبلیغاتی به یک تولیدکننده  محلی بستنی رجوع کرد تا چوب بستنی های آن را به شکل مسواک بسازد تا وقتی بچه ها بستنی را می خورند به چوبی شبیه مسواک برسند که لوگوی کلگیت و شعار فراموش نکن روی آن بود . ایده ای خلاق و شعاری بسیار هوشمندانه . ایده ای خلاقانه که هم شرکت تبلیغاتی و هم کلگیت را به سودی فراوان رساند و هم تاثیر مثبتی برروی جامعه و کودکان گذاشت زیرا حاوی پیامی بود که در آن اشاره مستقیم به رعایت بهداشت دهان و دندان داشت.

در کنار مسئله ایده ما باید تبلیغ نویسی را بلد باشیم . تبلیغ نویسی یک متن تبلیغاتی، شامل چند نکته است که در ادامه به آن اشاره می کنیم. ما به این مهارت برای امر تبلیغات احتیاج داریم و اصول آن در تمام شاخه های تبلیغات چه اینترنتی، چاپی، پیامکی و … کاملا یکسان است.

۱-متن را کوتاه بنویسید البته این به آن معنا نیست که یک متن طولانی می تواند بد باشد ولی در مقایسه متن کوتاه بسیار مفیدتر است. مخصوصا برای افرادی که حوصله خواندن پیام های تبلیغاتی را ندارند مثلا در وبگردی اینترنت اگر بدنبال مطلب خاصی باشید خیلی سریع از تبلیغات عبور می کنید یا اگر در خیابان با اتومبیل در حال رانندگی هستید فقط چند ثانیه فرصت دارید که یک تبلیغ را ببینید . پس یک تبلیغ فرصت کمی برای رساندن پیام خود دارد.

۲- در تبلیغات داستان گویی کنید یعنی تبلیغ خود را در قالب یک داستان بیان کنید در برخی از تبلیغات این داستان گویی جواب می دهد و مخاطب همیشه داستان را دوست دارد و می خواهد ادامه این داستان را بداند که بیشتر نمومنه های آن را در تبلیغات تلویزیونی می بینیم.

۳- ایجاد حس کمبود در یک تبلیغ می تواند تاثیر بسیار خوبی بگذارد. مردم همیشه دوست دارند چیزهایی را بخرند که یا تعدادشان کم است یا رو به اتمام است و یا زمان کمی مانده تا مهلت خریدشان تمام شود.

تاثیر رسانه های اجتماعی در تبلیغات را دست کم نگیریم

در دنیای امروز فضای مجازی و رسانه های اجتماعی بسیار قدرتمند هستند و نباید تاثیر آنها را فراموش کرد و حتی باید از آن برای پیشرفت و پیشبرد هدف استفاده کرد. برای مثال یک آشپز ناراضی در یکی از رستوران های زنجیره ای در یک کلیپ ویدیویی در شبکه یوتیوب، که منتشر کرده بود از فعالیت غیر بهداشتی آن رستوران گفته و به تصویر کشیده بود. این کلیپ با چنان سرعتی پخش شد که آسیب بسیار جدی به اعتبار آن رستوران زد. برای همین است که نباید قدرت رسانه های اجتماعی و شبکه های مجازی را نادیده گرفت. همانطور که یک اعلام نارضایتی می تواند ضربه های جبران ناپذیری به یک رستوران یا یک شرکت بزند از طرفی هم می تواند در رشد و مطرح شدن و کسب اعتبار آن شرکت کمک کند و به آن سرعت ببخشد.

کمپین تبلیغاتی بسازیم

کمپین تبلیغاتی شامل فعالیت هایی است که در یک پیام، هدف خود را مشخص کرده است و با برنامه ریزی دقیق و در یک بازده زمانی کوتاه می تواند بسیار تاثیر بگذارد و افراد زیادی می توانند به این کمپین بپیوندند هرچه تعداد افراد بیشتر شود تاثیرگذاری بیشتر خواهد بود. در کمپین تبلیغاتی داشتن یک شعار تبلیغاتی بسیار مهم است که آن هم باید کاملا مناسب با برند یا محصول و خدمات مورد نظر باشد. اسلوگان (Slogan) یا شعار تبلیغاتی چیزی است که مشتری به واسطه آن شما را به خاطر خود می سپارد و یک شعار تبلیغاتی خوب ممکن است در مکالمه های روزمره هم به دفعات استفاده شود.

نقش شرکت های تبلیغاتی در انتخاب اسلوگان و تگ لاین موثر

یک جمله کوتاه ! بله شعار تبلیغاتی یک جمله کوتاه است که کمک به جذابیت برند مورد نظر می کند. ما جمله کوتاه دیگری هم داریم که به آن تگ لاین می گویند. تگ لاین از خود برند است و در اصل شعار اصلی برند شما به حساب می آید و در راستای لوگوی شما استفاده می شود. معمولا تگ لاین ها تغییر نمی کند برای همین انتخاب تگ لاین های برند های مهم توسط شرکت های تبلیغاتی معتبر انجام می شود.

برخی تگ لاین های موفق ایرانی

زیبا، جادار، مطمئن (امرسان)

تجارت، بانک فردا (بانک تجارت)

سن ایچ و دیگر هیچ (سن ایچ)

هر روز بهتر از دیروز (صاایران)

هیمالیا بر قله های زیبا (هیمالیا)

همه راضی از چسب رازی ( چسب رازی)

هیچکس تنها نیست (همراه اول)

اسلوگان های تبلیغاتی ایرانی

پشتم گرمه ( ایران رادیاتور)

هر آن پارسان (بانک پارسیان)

به همین سادگی، به همین خوشمزگی (پودر کیک رشد)

فرق می کنه! (سان استار)

اصل بخرید (ایران خودرو)

حال متوجه شدیم که کار یک شرکت تبلیغاتی چیست و چگونه می تواند به شما در پیشرفت کسب و کارتان کمک کند در انتخاب شرکت تبلیغاتی خود بسیار سخت گیر باشید زیرا می توانید با یک انتخاب خوب رویاهای خود را جامه واقعیت بپوشانید.

[instagram-feed]

داستان تولد فتوشاپ / اندکی بیشتر درباره فتوشاپ بدانیم

داستان تولد فتوشاپ / اندکی بیشتر درباره فتوشاپ بدانیم

فتوشاپ (Photoshop ) یک نرم افزار طراحی گرافیکی است که توسط شرکت ادوبی (Adobe) طراحی و ساخته شده است. کار این نرم افزار  ویرایش، روتوش و ترکیب تصاویر است. گستردگی فعالیت با این نرم افزار بسیار زیاد است. فتوشاپ جزو مهم ترین تولیدات نرم افزاری شرکت ادوبی است و با این نرم افزار شما می توانید طراحی گرافیک ثابت و متحرک انجام دهید. امروزه فتوشاپ در اکثر بخش های محیط اطراف ما استفاده می شود و با آن می توان عکس ها را ویرایش و یا در بخش طراحی گرافیکی برای طراحی تبلیغاتی استفاده کرد مانند کارت ویزیت، کاتالوگ، بنر ها، پوسترها، لوگو و …

البته شرکت ادوبی نرم افزارهای گرافیکی دیگری هم مثل After Effect، Illustrator ، In design دارد ولی طرفداران فتوشاپ بسیار زیاد هستند و معتقدند که کار با آن بسیار لذت بخش است. تقریبا هرکسی که با رایانه سر و کار دارد به نوعی با این نرم افزار آشناست و اکثر افراد روزی در زندگی کارشان به سراغ فتوشاپ رفته اند.

تاریخچه فتوشاپ و داستان تولد آن

فتوشاپ در ایالت میشیگان امریکا توسط توماس نول متولد شد. توماس فرزند خانواده ای فرهیخته و هنرمند بود. پدر او استاد دانشگاه و یکی از علاقه مندان به عکاسی بود که در خانه خود یک تاریکخانه شخصی داشت و در زمان اختراع رایانه های شخصی، ایشان برای خود یک رایانه تهیه کرده بود و همین مسئله شاید باعث شد تا آینده روشنی برای فرزندانش در انتظار باشد. فرزندان او نیز بسیار خلاق بودند. توماس علاقه زیادی به عکاسی و ادیت عکس هایی که می انداخت داشت و  به گفته خودش در دوران دبیرستان عکاسی یکی از مهم ترین سرگرمی های او بوده است. جان برادر توماس هم به رایانه و کار با آن بسیار علاقمند بود و با دستگاه Apple plus  که پدرشان گلن نول خریده بود، برنامه نویسی می کرد.

توماس نیز در کنار عکاسی، برنامه نویسی را دنبال می کرد. او یک macintash خرید تا بوسیله آن بتواند عکس های مربوط به پایان نامه دانشگاه خود را ویرایش کند. اما اپل مکینتاش قادر نبود تا سطوح خاکستری، عکس ها را نشان بدهد. او با دیدن این ضعف و کمبود خودش دست به کار شد و چند برنامه نوشت تا این کار یعنی تفکیک سطوح خاکستری را برایش انجام دهد. برادرش جان که در آن زمان مسئول بخش جلوه های ویژه در فیلم جنگ ستارگان ۱ بود با دیدن برنامه های برادرش، توماس را بسیار تشویق کرد و به او پیشنهاد داد تا همه آنها را یکپارچه کند و کم کم آن ها را گسترش بدهد. توماس اسم این مجموعه را display نام گذاری کرد. جان هم چندین ایده برای ذخیره کردن عکس ها با فرمت های گوناگون و تاریک و روشن کردن عکس ها به توماس داد. آن ها در سال ۱۹۸۸ یک نرم افزار به اسم Imagepro تولید کردند. جان پیشنهاد تجاری سازی آن را به توماس داد. بسیاری از شرکت ها از برنامه آنان استقبال کردند اما در نهایت شرکتی به نام بارنی اسکن با آن ها قرارداد بست تا این نرم افزار را با نام فتوشاپ در کنار اسکنرهای خود به فروش برساند. در سال ۱۹۸۸ شرکت ادوبی این نرم افزار را به نمایش گذاشت و این آغاز راه ارائه این نرم افزار توسط شرکت ادوبی بود که در سال ۱۹۹۰رسما منتشر شد.

نسخه های مختلف فتوشاپ و تاریخ انتشار آن ها

نام نسخه تاریخ انتشار
نسخه CS اکتبر ۲۰۰۳
نسخه CS2 مه ۲۰۰۵
نسخه CS3
نسخه CS4 اکتبر ۲۰۰۸
نسخه CS5 آوریل ۲۰۱۰
نسخه CS6 مه ۲۰۱۲
نسخه CC ژوئن ۲۰۱۳
نسخه CC 2014 ژوئن ۲۰۱۴
نسخه CC 2015 ژوئن ۲۰۱۵
نسخه CC 2017 نوامبر ۲۰۱۶
نسخه CC 2018 اکتبر ۲۰۱۷
نسخه CC 2019 اوریل ۲۰۱۹

تحولی در هنر به وسیله فتوشاپ

این نرم افزار ها هم مانند سایر برنامه ها در اوایل دچار کم و کاستی هایی بود و گاهی با وجود به روز شدن نسخه های جدیدتر باز هم کاربران از همان نسخه های قدیمی استفاده می کردند تا زمانی که یک نسخه ثابت و پایدار با امکانات جدید تهیه شد.

امروزه فتوشاپ از قدرتمند ترین ابزارها برای ویرایش عکس است و شغل های زیادی به آن وابسته است. همینطور تاثیر زیادی در هنر گذاشته و سبک های مختلفی با آن سر و کار دارند مانند: فتو مونتاژ، فاین آرت، تایپوگرافی، کالیگرافی و …

از فتوشاپ برای ویرایش عکس در فرمت دیجیتال هم استفاده می شود و حتی با آن می توان در زمینه انیمیشن هم کار کرد.

با فتوشاپ می توان چند مد رنگی را کار کرد؟

RGB مخصصوص نمایشگر  که در عکاسی و ویرایش عکس مورد استفاده است.

مد رنگی LAB

مد رنگی CMYK که در چاپ و چاپ افست کاربردی است.

مد رنگی سیاه و سفید Grayscale

مد رنگی Bitmap

مد رنگی Duotone

جعبه ابزار فتوشاپ و اندکی آشنایی با آن

جعبه ابزار فتوشاپ قلب تپنده آن است اگر با این جعبه ابزار آشنایی داشته باشید کار کردن با ایلوستریتور و این دیزاین برایتان بسیار راحت خواهد بود. نوار ابزاری که در فتوشاپ وجود دارد یک سری ابزار پنهانی دارد که  به وسیله یک مثلث کوچک در کنار هر ابزار است و به راحتی می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. از مهمترین بخش این جعبه ابزار قسمت Background  و Foreground است. علاوه بر این ابزار های برش و انتخاب عکس و لایه ها در فتوشاپ هم بسیار مهم هستند. بعد از آن به ترتیب ابزارهای روتوش عکس و نقاشی در فتوشاپ و در آخر ابزارهای تایپ و طراحی و کشیدن اشکال در یادگیری و کار با این نرم افزار قدرتمند بسیار حیاتی هستند.

[instagram-feed]

با طراحی گرافیک بیشتر آشنا شویم

بدانیم کار طراحی گرافیک چیست

واژه گرافیک ( به انگلیسی graphic ) از یک کلمه یونانی graphikos گرفته شده است که معنی آن طرح زدن است . کلمه طراحی به معنی خلق آثار بصری و فرایند تجسم است که در یک لحظه شکل می گیرد و رابطه مستقیم با خلاقیت دارد و عبارت طراحی گرافیک که می شود آنرا زیر مجموعه طراحی ولی متفاوت از آن دانست یک نام گذاری بسیار دقیق و کامل تری است زیرا یک محدوده کاملا مشخصی است که از آن برای انتقال پیام برای مخاطب و بیشتر مواقع بر اساس نیاز سفارش دهنده و آن کسب و کار استفاده می شود. طراحی گرافیک (به انگلیسی Graphic design) یعنی ارتباطی بصری و برای برقراری ارتباط بین یک شغل یا تجارت و مشتری با یک هویت بصری هست که از طریق ترکیب بین چندین عنصر رنگ، فرم، فضا ، تصویر و حروف استفاده می شود که نشان دهنده هدف و تجربیات و احساسات آن کسب و کار است.طراحی گرافیک ارائه اطلاعات متناسب همراه با زیبایی با قابلیت استفاده است که براحتی ایده های کسب و کار شما را ارائه می دهد.

چندین نوع طراحی گرافیک وجود دارد که هرکدام دارای تخصص و ویژگی های خاص خود هستند اما در کل همه آنها ایجاد تعادل در بین همین عناصر هستند.

پیشینه طراحی گرافیک

طراحی گرافیک بصورت امروزی و آن گونه که ما می شناسیم از بعد از انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم شکل گرفته یعنی از زمانی که چاپ و فنون چاپ دستخوش تغیرات بسیار شده اما با کمی دقت در تاریخ می توان ردپای طراحی گرافیک را از زمان های بسیار  دور مثلا  نگاره هایی در غار شووه در جنوب فرانسه، نگاره های غار لاسکو (چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح)، ستون تراژان رم یا دست خط هایی از سده میانه پیدا کرد. اما عنوان طر احی گرافیک به شکل امروز اولین بار در سال ۱۹۲۲ در یک مقاله به چاپ رسید.

طراحی گرافیک در گذشته نگاره های غار شووه
نگاره در غار شووه

طراحی گرافیک انواع مختلفی دارد

 طراحی گرافیک گرایشات مختلفی دارد که ما در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم.

طراحی گرافیک تبلیغاتی:کاتالوگ، بروشور، فولدر، اوراق اداری و…

طراحی انتشاراتی: طراحی جلد کتاب، صفحه بندی ، طراحی مجله، روزنامه، تصویر سازی

طراحی گرافیک سه بعدی: ارائه و نمایش سه بعد اشیا در فضای دو بعدی مثل تلویزیون و مانیتور

گرافیک محیطی: طراحی های نمایشگاهی، طراحی شهری، گرافیک معمارانه و…

 دبوار نگارای(گرافیتی)

چاپ: طرحی که در نهایت چاپ و تولید انبوه دارد.

طراحی گرافیکی پوستر

طراحی گرافیک برای رسانه های تصویری: مثل سینما و تلویزیون

طراحی آگهی های تبلیغاتی تصویری

طراحی گرافیک صفحات وب

طراحی نشان یا لوگو

طراحی پیکتوگرام

طراحی حروف

طراحی گرافیک بسته بندی

 آگهی های تبلیغاتی تصویری

و…

اما نکته مهم در همه آنها رساندن مفهوم موضوع طراحی شده از طریق بصری است و گرافیک یعنی زبان تصویری.

ابزار اصلی طراحی گرافیک

طراحان گرافیک روش های مختلفی برای خلق یک ایده بصری دارند که به دو روش سنتی و دیجیتال است و در هر دوی آنها گاه    با ترکیب هنرهای دیگر مانند تایپوگرافی (طراحی حروف و طراحی کلمات)، نمادها، صفحه آرایی، عکاسی، نقاشی و تصاویر و … استفاده می شود.

طراحی گرافیک رابطه مستقیم با حس و ذهن خالق خود دارد گرچه امروزه با وجود نرم افزارهای متنوع و دیجیتالی شدن این حرفه اکثر کارها انجام می شود اما طراحی گرافیک هنوز هم حول محور اصول قدیمی خود قدم بر می دارد.

یک طراحی خوب نیازمند خلاقیت و ایده خوب است که باید یک طرح گرافیکی خوب و مورد قضاوت محصول آن باشد. شخصی که طراحی گرافیک انجام می دهد در رساندن فکر و ایده خود سرعت بالایی دارد. ذهن طراح، ابزار اصلی اوست . طراح گرافیک باید درک کاملی از تئوری رنگ داشته باشد، به عنوان مثال انتخاب رنگ مناسب برای کارهای طراحی شده و یا رنگ لباس های یک سازمان می تواند هارمونی و هماهنگی خوبی از آن سازمان را برای بیننده و مشتریان آن سازمان القا کند و یا انتخاب رنگ قرمز برای هشدارها و رنگ سبز برای اعلان ها در نشانه ها می تواند تاثیر زیادی از لحاظ بصری بر مخاطب بگذارد.

مبحث طراحی آن باید همراه با استفاده از نرم افزارها (دیجیتال) یا بصورت دستی باشد که همراه با  تفکر مشاهده ای رعایت تقارن و تعادل، جریان جاری، تکرار الگو، رعایت نسبت طلایی، تایپوگرافی، فرهنگ مخاطب همراه با رنگ، ایده، خلاقیت و مهارت کافی طرحی را ایجاد کند که در عین سادگی تمامی مفهوم را به بیننده برساند .

مهمترین نکته در طراحی گرافیک که از اصول اولیه آن است ترکیب بندی بین تمام این عناصر و مواد قابل استفاده است.

تاثیر طراحی گرافیک در زندگی

امروزه تاثیر طراحی گرافیک را می توانیم در همه جای زندگی خود مشاهده کنیم و بسیار زندگی ما به آن وابسته است مثلا در بخش تبلیغات مثل کارت پستال و طراحی بروشور، مجله و تبلیغات روزنامه، طراحی پوسترها، آگهی ها، طراحی بیلبوردها، اینفوگرافیک،  طراحی بروشور (چاپی و دیجیتالی)، بسته بندی، نمایش علائم تجاری و نمایشگاه، تبلیغات رسانه ای، طراحی بنرها.

طراحی گرافیک فقط در حیطه چاپ و تبلیغات خلاصه نمی شود. در سینما و تلویزیون در تیتراژها از هنر طراحی گرافیک استفاده می شود و در هنر معماری از طراحی گرافیک می تواند تاثیر خود را بگذارد مثل  طراحی هتل استیجن برگر در الگونا مصر که از ترکیبات هندسی استفاده کرده و بصورت تک رنگ است و از هر زاویه حس استواری را ایجاد می کند. در طراحی محیطی و زیباسازی فضای شهری مثل همین علائم راهنمایی و رانندگی طراحی فضای سبز، تمامی نشانه های گرافیکی در فرودگاه ها و یا ایستگاه مترو، طراحی تمبر، اسکناس، پارچه و … همه اینها را طراحی گرافیک در بر می گیرد.

طراحی گرافیک در  فضا سازی شهر
گرافیک شهری
طراحی گرافیک در سینما و تلویزیون
تیتراژ

سیر صنعت چاپ از گذشته های بسیار دور تا امروز

سیر صنعت چاب از گذشته های بسیار دور تا امروز

چاپ بعنوان یکی از مهمترین اختراعات تاریخ بشریت سیر تحول عظیمی داشته و برای خود داستان جذابی را به همراه دارد ما در سایت مهرگان سعی بر آن داریم تا شما را با تاریخچه آن و ورودش در ایران به طور خلاصه آشنا کنیم

ریشه شناسی کلمه چاپ

چاپ که در قدیم به آن چهاپ یا چهاپه (لغت نامه دهخدا) می گفتند از واژه چاو به زبان مغولی بدست آمده به معنای فشار دادن سطحی به سطح دیگر و برخی هم معتقدند که این کلمه از لغت چاپنا زبان هندی گرفته شده به مفهوم مهری که با آن روی پارچه نقش می زنند. واژه چاپ در زبان ترکی هم به معنی کوبیدن یا حرکت مداوم همراه با کوبیدن است. در زبان فارسی مترادف کلمه چاپ باسمه است و در گذشته به چاپخانه باسمه خانه هم میگفتند و لغت باسمه به معنی چاپ برروی پارچه یا عکس چاپ شده است.

تاریخچه صنعت چاپ در جهان

اختراع حروف چاپی و دستگاه چاپ است که خیلی ها تصور می کنند توسط شخصی بنام یوهانس گوتنبرگ آلمانی در سال ۱۴۵۶ میلادی انجام گردیده ، اما حقیقت امر این است که صنعت چاپ تاریخی بسیار قدیمی دارد و اختراع فن چاپ به سالهایی بسیار دور از وجود آقای گوتنبرک برمی گردد.

نمونه ای که در دست داریم لوح های گلی بین النهرین و بعد از آن اوراق پاپیروسی است که از ۳ هزلر سال پیش از میلاد بدست آمده و می توان گفت اولین کتاب های کشف شده است. صنعت چاپ نخستین بار در چین، دوران حکومت سلسله تانگ که مربوط به سال های ۹۰۶-۶۱۸ رواج پیدا کرد. چاپ باسمه در چین وجود داشت به دنبالش در آن زمان نقش ها را بروی صفحه های چوبی حکاکی می کردند و بعد روی پارچه چاپ می کردند. یکی از اولین آثار چاپ شده در آن زمان مربوط به یک فرمان حکومتی چینی است که فرمانده آن دوره دستور می دهد تا تصاویر و متون بودایی را چاپ کنند . صنعت چاپ در آن زمان بدین صورت انجام می شد که متون را بر روی کاغذی نازک می نوشتند و آن را روی صفحه ای چوبی می چسباندند سپس آن را حکاکی می کردند . درواقع به نوعی یک زینک چوبی می ساختند و بعد از آن برای چاپ استفاده می کردند. قدیمی ترین کتابی که از آن زمان در دست است یک متن بودایی است.

کم کم فن چاپ به شهرها و مکان های دیگر راه پیدا کرد و خیلی زود کتاب های صحافی شده بصورت امروزی جای تومارها را گرفتند. سالها بعد یک کیمیاگر چینی حروف مستقل چاپی را اختراع کرد. روش کار او بدین گونه بود که آن ها را روی سفال مرطوب حکاکی می کرد و بعد در کوره می پخت. این اختراع دوام بیشتری نسبت بهن زینک های چوبی د اشت و سرعت حروف چینی را در تکثیر متون بسیار زیاد می کرد. اختراع او باعث شد تا صنعت چاپ دچار تغیرات بسیاری گردد و کتابهای ارزانتری در دوره سلسه سونگ در سالهای ۱۲۷۹-۹۶۰ به بازار بیاید.

اختراع حروف چاپی فلزی و صنعت چاپ بصورت حرفه ای متعلق به حکومت کره است . ۶۴ سال قبل از اختراع ماشین چاپ گوتنبرگ در کره وزارت چاپ تاسیس شد که به روش ریخته گری حروف چاپی را تولید می کرد .احتمالا به وسیله مسافران جاده ایریشم این دانش و نمونه هایی از کتب چاپ شده به اروپا وارد شده است.

صنعت چاپ در اروپا

در سال ۱۴۵۲ یوهانس گوتنبرگ زرگر با نبوغ آلمانی توانست تحولی عظیم در صنعت چاپ بوجود بیاورد . او دستگاهی اختراع کرد توسط ورق، جوهر با پایه روغنی و پرس کار می کرد و اولین دستگاه چاپ متحرک بود او اولین کسی بود که برای هر حرف قطعه ای فلزی جدا از جنس سرب و یک فلز دیگر ساخت آلیاژی که او اختراع کرده بود جنسی داشت که نه زیاد سخت بود نه خیلی نرم . بر روی آنها مرکب زده می شد و بر روی کاغذ فشرده می شد. د ر واقع او صنعت چاپ را از چوبی به سربی تبدیل کرد. انجیل گوتنبرگ اولین کتاب واقعی محصول این دستگاه بود. سرعت چاپ ماشین گوتنبرگ به گونه ای بود که روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ برگ چاپ می کرد و مالیدن مرکب بر روی حروف بوسیله دست انجام می شد. روش چاپی گوتنبرگ بسیار پر هزینه بود و مختص ثرتمندان و بسرعت در آلمان ، ایتالیا ، فرانسه، هلند ، انگلستان و اسپانیا رواج پیدا کرد. ۳۰۰ سال بعد شخصی بنام آلوئیس زنه فلدر چاپ سنگی یا لیتوگرافی را اختراع کرد او بواسطه سنگی که متن یا تصـویر بروی آن نقش می بست روزانه ۷۵۰ نسخه چاپی بدست می آورد که بسیار عملکرد خوبی بود. در سال ۱۸۱۱ شخصی بنام کوئینگ اولین ماشین چاپ را که با نیروی بخار کار می کرد اختراع کرد او روزنامه تایمز را با سرعت ۱۱۰۰ برگ در ساعت یعنی ۴ برابر بیشتر از چاپ با ماشین دستی چاپ می کرد.

ماشین چاپ گوتنبرگ / سیر صنعت چاب از گذشته های بسیار دور تا امروز
ماشین چاپ گوتنبرگ

ورود صنعت چاپ  در ایران

صنعت چاپ در ایران قدمتی بسیار طولانی دارد. شاید حدود ۵ قرن پیش از میلاد مسیح یعنی در دوره هنخامنشی که از مهرهای چوبی استفاده می کردند و اواخر قرن هفتم زمان سلطنت مغول به واسطه پول های کاغذی که رایج بود می توانییم بگوییم که صنعت چاپ در کشور ما وجود داشته . دستگاهی که با آن پول ها را چاپ می کردند بسیار ساده بود و براساس پرس و حکاکی روی چرم کار می کرد.اولین چاپخانه ایران در جلفای اصفهان (سال ۱۱۱۳) بود که تعدادی دعا و ذکرهای مسیحی توسط کشیشان ارامنه توسط حروف چوبی به چاپ می رسید.

روایات بسیار زیادی در رابطه با ورود صنعت چاپ به ایران وجود دارد اما قویترین آنها اینگونه است که دستگاه چاپ سنگی توسط شخصی بنام میرزا صالح شیرازی به ایران وارد شد و در تبریز راه اندازی شد . میرزا صالح کسی بود که برای فراگیری هنر و فن جدید توسط حکومت آن زمان به اروپا فرستاده شده بود . او ساختن مرکب چاپ و تهیه حروف چاپی و حکاکی را در لندن آموخته و چاپ و انتشار روزنامه را در ایران رواج داد . خیلی زود چاپخانه های سنگی در شهرهای مختلف ایران مثل تهران و اصفهان و … تاسیس گردید. بیشتر از ۵۰ سال یعنی حدودا تا اواخر دوره قاجار روش چاپی در کشور ما صنعت چاپ سنگی بود. البته مدت کمی قبل از ورود دستگاه چاپ سنگی ، چاپ سربی در ایران فعال بود که بخاطر هزینه زیاد خیلی زود کنار گذاشته شد.

چاپ تصویری در ایران

چاپ تصویری اولین بار در زمان محمدشاه به انجام رسید و نخستین کتاب تصویری ، کتاب لیلی و مجنونبود که ۴ صفحه آن تصویر دارد که با مرکب چاپ شده و رنگ آمیزی آن بصورت دستی صورت گرفته است . اولین روزنامه مصور، روزنامه وقایع اتفاقیه بوده که از شماره ۴۷۰ به بعد مصور گردید . اولین فردی که چاپ مصور را فرا گرفت میرزا عبدالمطلب نقاش باشی اصفهانی بود .

روزنامه وقایع اتفاقیه / سیر صنعت چاب از گذشته های بسیار دور تا امروز
روزنامه وقایع اتفاقیه

جایگاه صنعت چاپ در زندگی انسان

تاثیر صنعت چاپ از دید هیچکس پنهان نیست امروزه ما بقدری به این صنعت وابسته هستیم که گویا به آب و غذا نیاز داریم. چاپ در رشد فرهنگ و تمدن بشری بسیار نقش پررنگی دارد همچنین می توان گفت پل ارتباطی بین سایر تمدن ها و تاریخ برای بشریت نیز بوده است. صنعت چاپ از بزرگترین و مهمترین اختراعات بشر است و این صنعت وسیله انتقال اندیشه ها و تفکرات فلاسفه و دانشمندان و هنر هنرمندان است راهی است برای آموزش راحتتر و مفیدتر فرزندانمان. اگر یک فرد به پیرامون خود کمی با تفکر نگاه کند کاملا این موضوع برایش ملموس می شود که زندگی ما چقدر وابسته به صنعت چاپ است از کتاب تا نشریاتی که می خوانیم تا لباس و پارچه ا ی که استفاده می کنیم ، بسته بندی تمامی اقلام مورد استفاده ، اسکناس و …